10.3
Automatické zpracování přijatých faktur
Verlag Dashöfer
PŘÍNOSY
-
Odstranění ručního přepisování přijatých faktur
-
Zrychlení a zpřesnění schvalování faktur
-
Zjednodušení zaúčtování dokladů do účetního systému
-
Jednoduchá dohledatelnost faktur
NahoruAutomatizace zpracování přijatých faktur uvolnila účetním ruce
Maloobchodní řetězec parfumerií Douglas dlouhodobě bojoval s pracností a nepřesnostmi v procesu zpracování přijatých faktur a s tím souvisejícím množstvím komunikace. Po nasazení nového řešení zpracovává 99 % těchto dokladů automatizovaně. Zaměstnance tak společnost zbavila neefektivního ručního přepisování přijatých faktur, zrychlila a zpřesnila schvalování a zjednodušila zaúčtování dokladů do účetního systému.
NahoruVýchozí stav: "Je ta faktura již schválená?"
Tuzemská centrála společnosti Douglas zpracovává měsíčně vyšší stovky přijatých režijních faktur včetně těch slovenských. Kromě toho přijímá také velké množství faktur zbožových, které stahuje z 15 poboček a jejichž počet během roku kolísá, např. před Vánocemi nebo svátkem sv. Valentýna.
Podle vlastní analýzy přitom patřilo zpracování přijatých faktur k těm nejpracnějším interním procesům.
Celý proces zpracování přijatých faktur trpěl především dvěma neduhy:
1. Velká pracnost při pořizování údajů z faktur do účetního systému.
2. Samotný oběh faktur ve společnosti. Papíry se kupily odpovědným zaměstnancům na stolech, a pokud přišla upomínka na nezaplacenou fakturu, bylo často velmi těžké dohledat, v jakém stavu se závazek nachází. Zjišťování, zda je možné fakturu zaplatit a s tím související komunikace napříč firmou i s dodavatelem, celý proces prodlužovalo a zaměstnávalo na čtyři desítky pracovníků od vedoucích prodejen, manažerů až po administrativní a účetní pracovníky.
IT manažer Parfumerie Douglas měl v minulosti dobrou zkušenost s využitím technologií pro zpracování vydaných faktur. Začal se tedy rozhlížet po řešení, které by spolehlivě pokrylo zpracování faktur přijatých jako celek s celou návazností procesů. Od samotného pořízení přijaté faktury, přes schvalování, import do informačního systému až po elektronickou archivaci.
NahoruiNVOiCE FLOW elektronicky
Nasazení nového řešení zabralo ve společnosti Douglas 2 měsíce včetně testovacího (learningového) provozu, kdy se umělá inteligence obsažená v řešení "učí" vyhledávat na fakturách správné údaje, ať už jde o PDF přílohy v e-mailech nebo nascanované papírové faktury z pošty. Automatický příjem dokladů ve strukturované podobě (EDI, ISDOC, IDOC, apod.) je samozřejmostí. Díky tomu nyní obsluha zpracovává ručně pouze jednu přijatou fakturu ze sta a ušetřený čas může věnovat jiné práci.
NahoruPřehledné schvalování dostupné odkudkoli
Schvalování dokladů fyzicky v papírové podobě znesnadňovalo dohledání, kde a v jakém stavu se faktura nachází. To generovalo zbytečné problémy se splatností závazků a napětí ve vztahu k dodavatelům. Finanční oddělení navíc postrádalo informace, jak velká je suma závazků ve schvalovacím procesu.
Důsledkem byla častá dodatečná komunikace s dodavateli nebo uvnitř firmy. S využitím elektronického workflow klesly počty dotazů k dokladům desetinásobně a počet faktur, které společnost platí po splatnosti je menší o 75 %.
NahoruSchvalovací workflow
Parfumerie Douglas rozlišuje dva typy schvalovacího workflow:
Kromě těchto základních má k dispozici také automatické schvalování opakujících se faktur, kdy si s první fakturou nastaví parametry opakování a pokud se další faktury pohybují v těchto parametrech, schvalování je vynecháno a…