Ing. Josef Horák, Ph.D.
Digitalizace je fenoménem dnešní doby. Ovlivňuje občany bez ohledu na jejich věk či pohlaví, podnikatelské subjekty bez ohledu na jejich velikost či obor podnikatelské činnosti, ale i stát v podobě zákazníka podnikatelských subjektů či v podobě orgánu veřejné moci. Jedná se o trend, který byl zcela zásadním způsobem urychlen proběhlou koronavirovou pandemií. Ta dočasně omezila osobní kontakty lidí na minimum, avšak potřeba komunikovat a realizovat jednotlivé aktivity, byla zachována. Z tohoto důvodu došlo k urychlení nastoleného digitalizačního procesu do takové míry, že fyzické i právnické osoby začaly využívat digitální technologie stále více a více. Řada podnikatelských subjektů najednou zjistila, že pokud nebude digitalizovat procesy v dané účetní jednotce, mohlo by dojít k ohrožení firmy jako celku, přičemž ve finální fázi by mohla být zcela zásadním způsobem ohrožena finanční stabilita účetní příslušné jednotky. Ta by mohla vést až k jejímu samotnému bankrotu.
Rozhodnutí, zda digitalizovat či nedigitalizovat účetní jednotku, je vždy na příslušné účetní jednotce. Ta se pro digitalizační proces může rozhodnout samostatně na základě svého uvážení, nebo v některých případech k tomuto procesu může být donucena i svým obchodním partnerem. Tím může být dodavatel či odběratel příslušné účetní jednotky, který vyžaduje realizovat vzájemnou komunikaci výhradně v elektronické formě (např. včetně povinného elektronického předávání daňových dokladů). Hlavní motivací této formy vzájemné komunikace může být snaha:
-
o samotné zajištění komunikace v krizové době,
-
o snížení nákladů na zajištění veškeré komunikace,
-
ale i o vzájemnou elektronickou komunikaci, která dokáže zároveň zajistit větší transparentnost celého obchodního procesu.
Obdobně toto tvrzení platí i v případě realizace obchodních transakcí se státem, kdy stát vystupuje v podobě zákazníka, který od příslušné účetní jednotky odebírá služby, výrobky či zboží a v rámci jednotlivých aktivit vyžaduje spolupráci založenou převážně na elektronické komunikaci (např. povinná elektronická fakturace).
V neposlední řadě nelze opomenout i stát z pohledu orgánu veřejné moci, který požaduje vzájemnou elektronickou komunikaci mezi ním a účetní jednotkou (např. v podobě podání daňového přiznání, registrační povinnosti apod.).
Digitalizace tedy postupně prostupuje prakticky veškerými podnikovými procesy a je možné konstatovat, že progresivní a inovativní účetní jednotka by měla tento trend následovat a snažit se maximálně využít potenciál,…